Laddningshastigheten påverkas av många faktorer. De viktigaste av dessa är laddarens uteffekt.

Laddning vid en allmän laddningspunkt (typ 2)

Laddningseffekten på en allmän laddningspunkt med en typ 2-koppling varierar, men vanligtvis är det 22kW. Med en 22kW laddare är den utökade räckvidden för en Renault Zoe i en timme mellan 100 och 200 km. Laddningseffekten under laddningsprocessen justeras automatiskt och du kan inte påverka den på något sätt.

Att ladda en elbil kan jämföras med att hälla vatten i ett tomt glas.

När glaset är tomt måste du hälla sakta så att vattnet inte rinner över kanten på glaset (dvs laddningen går långsamt när batteriet är tomt). När glaset inte är tomt eller nästan fullt kan du hälla mer vatten (dvs laddningen går snabbare när batteriet är laddat mellan 20% och 80% av maxkapacitet). När glaset börjar bli fullt måste du gradvis börja hälla mindre och mindre vatten (dvs laddningen saktar ned väsentligt när batteriet nästan är fullt).

Laddning hemma

Laddningseffekt vid laddning hemma från en vanlig Schuko-laddare kan variera beroende på vilken laddningskabel som används (en del har inbyggda begränsningar), laddaren i bilen (som omvandlar växelström till likström) och storleken på säkringen. Vanligtvis är effektintervallet mellan 2.3kW - 3.7kW för en Renault Zoe.

Laddningshastigheten beror också på batteriets temperatur. Ett kallt batteri laddas upp långsammare. Därför laddas ett batteri snabbare i ett varmt garage under de kalla vintermånaderna.

Laddningstiden kan uppskattas med hjälp av den här kalkylatorn.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?