Ongelma ladatessa yhteisautoa kotipisteellä tai julkisella latauspisteellä (Type 2)

OP Yhteisauto ei vastaa yhteisautojen latauspisteiden tai muiden julkisten latauspisteiden toimivuudesta ja valitettavasti asiakaspalvelumme ei voi diagnosoida latauspisteiden toimintaa. 

Latausongelmissa julkisilla latauspisteillä tulee aina ensisijaisesti olla yhteydessä latauspisteoperaattorin asiakaspalveluun.

Julkiset sähköautojen latauspisteet kuuluvat Suomessa tavallisesti jollekin näistä kolmesta operaattorista (suluissa asiakaspalvelun numero):

  1. Fortum - Charge & Drive (0800 199 055)
  2. Virta (0800 02200)
  3. Plugit (0207 350 330)

Useimmiten asiakaspalvelun numero on kerrottu myös lataustolpassa. 

Mikäli kohtaat ongelman yrittäessäsi ladata autoa julkisella latauspisteellä ole yhteydessä ensisijaisesti edellämainittuihin asiakaspalvelunumeroihin riippuen siitä, kuka on latauspisteen operaattori. Usealla paikkakunnalla paikallisten Osuuspankkien pihoissa on latauspisteitä. Nämä latauspisteet kuuluvat Fortumille (Charge&Drive verkosto). Näitä latauspisteitä koskevissa ongelmatilanteissa kannattaa olla suoraan yhteydessä Fortumin Charge&Drive asiakaspalveluun (0800 199 055).

Auto ajoakku ei lataudu - mahdollisia syitä

  • Akku on täynnä.
  • Auton akku ei ole täynnä, mutta akku on kylmä (kovilla pakkasilla akku lämpenee ensin jonka jälkeen lataus alkaa automaattisesti).

Mikäli auton akku ei ole täynnä (eikä kylmä) ja kojetaulun taustavalo on punainen, latauksessa on jokin ongelma. Tarkista tällöin:

  • Latausliitännät (onko liitin pohjassa? Onko liitin lukittunut - ei lähde vetämällä irti? Onko liittimessä lunta tai roskia?). 
  • Onko kojetaulussa tai latauspisteen (mahdollisessa) informaatioruudussa, jokin viesti, joka kertoo ongelman mahdollisesta syystä. 
  • Onko latauspisteessä asiakaspalvelun numero, johon voit soittaa ongelmatilanteissa? 
  • Palaako lataustolpassa vihreä väri (piste vapaa, ei lataa)
  • Palaako lataustolpassa sininen väri (piste varattu, lataa)
  • Palaatko lataustolpassa punainen väri (ongelma latauksessa)
  • Onko latauspisteessä enemmän kuin yksi pistoke tai kaapeli? Mikäli on mahdollista kokeilla auton latausta käyttäen toista pistoketta/kaapelia, niin tätä kannattaa yrittää. On mahdollista että vain toinen pistoke on epäkunnossa ja tällöin voidaan ainakin helposti sulkea pois se mahdollisuus että vika olisi autossa eikä latauspisteessä.

Ongelma ladatessa yhteiskäyttöautoa kotona tavallisesta (vikavirtasuojalla varustetusta) virtapistokkeesta (Schuko)

Ladattaessa kotona käyttäen auton latauskaapelia (Schuko - Type 2) jatkojohtojen ja haaroittimien käyttö on kielletty. Jatkojohdon/haaroittimen käyttö voi aiheuttaa johdon ylikuumenemisen latauksen aikana ja tulipalovaaran.

Mikäli laturin punainen merkkivalo vilkkuu tai palaa yhtäjaksoisesti, niin laturi on rikki. Irroita laturi ja ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme ottaa yhteyttä tekniseen tukeen asian johdosta.

Mikäli kojetaulun taustavalo on punainen, latauksessa on jokin ongelma. Tarkista tällöin:

  • Latausliitännät (onko liitin pohjassa? Onko liitin lukittunut? Onko liittimessä lunta tai roskia?).
  • Onko kojetaulussa jokin viesti, joka kertoo ongelman mahdollisesta syystä.

Mikäli ongelma ei ratkea. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme kirjaa aiheesta tutkintapyynnön tekniseen tukeen.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?