Autonvalmistajat ilmoittavat Euroopassa sähköautojen toimintamatkan eurooppalaisen NEDC (https://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle) mittaussyklillä saadun maksimituloksen mukaan.

NEDC-mittaussykliä on kritisoitu siitä, että se antaa paremman kuvan kulutuksesta, kuin mitä tosielämän käytössä on mahdollista saavuttaa. Tilanne on samanlainen niin sähköautojen kuin polttomoottoriautojen kanssa. Ilmoitettuihin kulutuslukemiin (sähköautojen tapauksessa toimintamatkaan) on vaikea päästä todellisessa käytössä.

Sähköauton toimintamatkaan vaikuttavat lisäksi ulkoilman lämpötila (kylmässä toimintamatka lyhenee merkittävästi), ajonopeus, ajokeli, ajotyyli, vanteiden koko, jne. 

Sähköauto on taloudellisimmillaan ajettaessa kaupungissa. Maantienopeuksissa kulutus nousee jyrkästi nopeuden kasvaessa.

Eri olosuhteiden vaikutusta Renault Zoen toimintamatkaan voi kokeilla tällä sivulla.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?