Lämpötilan lasku vaikuttaa sähköauton akustoon siten, että auton toimintamatka laskee merkittävästi. Kylmä akku kerää vähemmän energiaa moottorijarrutuksessa ja kylmä akku latautuu hitaammin auton ollessa latauksessa.

Polttomoottorikäyttöisessä autossa moottorin hukkalämmöllä voidaan lämmittää auton ohjaamoa. Kylmällä ilmalla kestää aikansa ennen kuin moottori on riittävän lämmin siihen, että myös ohjaamo lämpenee (ellei käytetä erillistä lisälämmitintä). 

Sähköautossa ohjaamon lämmittämiseen on erillinen lämmitin, joten ohjaamo alkaa lämmetä välittömästi auton käynnistämisen jälkeen. Sähkömoottori käynnistyy vaivattomasti ja on hiljainen, oli ulkona sitten paahtava helle tai paukkupakkanen.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?